Hoe zou het voor je zijn als je een gerecht kunt bereiden wat gezond is en iedereen lust?
Dat heb ik mezelf als moeder van drie kinderen regelmatig afgevraagd. Herken je dit?
Ik zit met mijn gezin aan tafel, nadat ik net een uur in de keuken hebt gestaan om iets lekkers te bereiden en dan begint het. “dit lust ik niet”, “ik heb geen honger”, “er zitten harde stukjes in” en ga zo maar door. Er is altijd wel wat te zeuren of te klagen. Lange gezichten, zeurende stemmen, soms zelfs tranen en ik ben moe. Het zweet staat op mijn voorhoofd, ik zak moedeloos onderuit en ik voel mijn eigen eetlust verdwijnen. Heb ik zo mijn best gedaan, wordt het niet gewaardeerd.
Zo kun je je als leidinggevende of HR-adviseur ook voelen op je werk. Herken je dit?
Je wil zelf fijn werken en gelukkig leven. Dat gun je jouw team ook, maar de een na de ander geeft aan het werk zwaar te vinden. Er wordt een hoge werkdruk ervaren, plezier in het werk is ver te zoeken en de energie stroomt niet lekker. Een druk sociaal leven en ook nog mantelzorg kosten in hun privéleven ook veel energie. Je mensen staan altijd klaar voor anderen, ook voor jou en het werk. Tijd aan zichzelf besteden en wat ze zelf willen, daar hebben ze geen tijd voor. Rust pakken en niets doen, komt in hun woordenboek niet voor. Er is altijd wel wat te doen, toch? Jij kijkt vanaf de zijlijn toe. Je ziet lange gezichten, hoort zeurende stemmen, ziet soms zelfs tranen en jij bent moe. Je doet zo je best, maar het wordt niet gewaardeerd. Wat kun je doen om het tij te keren?
Mijn advies: Ga aan de slag met werkgeluk.
Zowel voor jezelf als voor je team. Ik vertel je in dit blog graag meer over de 5 basis ingrediënten van werkgeluk. Het zijn 5 thema’s die in de juiste samenstelling ervoor zorgen dat je werkgeluk ervaart. Welke samenstelling? Het is geen vast recept, er is maatwerk nodig. Iedereen kan voor zichzelf ontdekken wat bij hen past en wat ze lekker vinden.
De 5 basis ingredienten voor werkgeluk
Aan het eind van mijn vorige blog vroeg ik mijn lezers om mee te denken over het onderwerp voor mijn 75e blog. Daar kreeg ik leuke reacties op en het zette me aan het denken. Met name het onderwerp “mijn beste coachmoment”, want na ruim 7 jaar mensen coachen, zijn er zoveel mooie momenten geweest. Daar uit kiezen is niet te doen voor mij, maar ik ontdekte hierdoor wel de 5 basis ingrediënten die altijd een rol spelen bij werkgeluk en
de mooiste of beste trajecten. De mensen die tijdens de coaching deze 5 thema’s onder de loep namen en op orde brachten, ervaarden na de coaching veel meer werkgeluk. Deze 5 thema’s kunnen jouw werkgeluk maken of breken.
Ingrediënt 1. Competentie Het eerste ingrediënt dat je nodig hebt, is goed zijn in wat je doet. Als je competent bent en je werk aankan, kun je prettiger functioneren en hoef je niet op je tenen te lopen. Hiervoor heb je vaardigheden, kennis en eigenschappen nodig die aansluiten bij wat er van je verwacht wordt in je werk. Het is fijn als alle medewerkers al competent zijn, maar soms zijn hiervoor investeringen nodig, zoals scholing, coaching, begeleiding van jou als leidinggevende en ruimte om te groeien. Niveau verschillen tussen medewerkers zijn er altijd, maar er moet een bepaald basisniveau zijn om te voorkomen dat je mensen op hun tenen moeten lopen.
Ingrediënt 2. Voldoening Het tweede ingrediënt dat je nodig hebt, is een voldaan gevoel na je werkdag of werkweek. Het gevoel dat je een prestatie levert aan een groter geheel. Dat het zinvol is wat je doet, je betrokkenheid voelt, verbinding met de mensen met en voor wie je werkt en regelmatig bevlogenheid en uitdaging ervaart. Dit klinkt misschien hoogdravend, maar het kan in alle soorten en niveaus van werk. Het is een persoonlijk gevoel, iedereen kan dat ervaren bij andere dingen. Een schoonmaker kan het ervaren door naar schone ramen te kijken, omdat hij of zij weet dat de bewoners fijn naar buiten kunnen kijken. Een verzorgende kan het ervaren door naar tevreden gezichten van cliënten te kijken die frisgewassen in hun stoel zitten. Een leerkracht kan het ervaren door naar spelende leerlingen te kijken, die vol trots hun stevige bouwwerk laten zien. Een leidinggevende kan het ervaren door de groei en ontwikkeling van medewerkers te zien.
Ingrediënt 3. Zelfzorg Het derde ingrediënt dat je nodig hebt is dat je goed voor jezelf zorgt. Goed voor jezelf zorgen gaat verder dan gezond eten, bewegen en ontspanning. Het gaat om het accepteren van jezelf met jouw goede en slechte kanten, lief zijn voor jezelf, dingen doen die jij wil en bij je passen in plaats van alleen maar moeten. Iedereen kent de vergelijking wel van het zuurstofmasker in het vliegtuig; je moet hem eerst zelf opzetten, voordat je anderen kan helpen. Als je goed voor jezelf zorgt, kun je goed voor anderen zorgen. Hierin mag je als leidinggevende het goede voorbeeld geven en je medewerkers uitnodigen hun zelfzorg eens onder de loep te nemen.
Ingrediënt 4. Balans Het vierde ingrediënt dat je nodig hebt is een goede balans. Dit geldt op meerdere gebieden, zoals de balans tussen werk en privé, verplichtingen en vrije vrije tijd, werkbelasting en belastbaarheid, in- en ontspanning, fysiek en hoofdwerk. Iedereen heeft zelf invloed op de inrichting van zijn of haar privéleven. Als leidinggevende heb je weinig te vertellen over het privéleven van je team, behalve dat er zoiets bestaat als goed werknemerschap. Je mag van je team verwachten dat ze energie hebben om te werken, op tijd zijn en hun eigen verantwoordelijkheid nemen over hun privéleven. Jouw team mag van jou verwachten dat je ze ondersteunt als de werkbelasting te hoog is. Ook op het gebied van balans kun jij het goede voorbeeld geven door privé-tijd te respecteren en rust te pakken als je dat nodig hebt.
Ingrediënt 5. Plezier Het laatste basis ingrediënt dat je nodig hebt is plezier hebben in het werk. Dit ontstaat door het werk te doen dat bij je past en je leuk vindt, collega’s en collegialiteit, het vieren van successen, humor en ontspanning op het werk. En ook weer de balans met privé, dus ruimte voor hobby’s, sport en ontspanning, mensen om je heen waar je het fijn mee hebt en dingen doen die je plezier geven. Hierin heeft iedereen zijn of haar eigen verantwoordelijkheid, maar je kunt als leidinggevende voorwaarden creëren voor plezier. Dat gaat om keuzevrijheid, een goede taakverdeling naar talenten, ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en collegialiteit. En daarnaast borrels, etentjes, uitjes en teambuilding uiteraard.
Deze 5 basis ingredienten zorgen voor meer werkgeluk. Je kunt zelf vast meer bedenken wat voor jou ook nog belangrijk is. Iedereen kan altijd naar smaak ingrediënten toevoegen om zijn of haar persoonlijke favoriete recept samen te stellen. Vergelijk het maar met die mensen die bij alles wat ze eten appelmoes, sambal of zout toevoegen., hoe goed de basis ook op orde is.
Je hebt nu inzicht in de thema’s waarmee jij en je team aan de slag kunnen. Het bewust maken van deze thema’s aan je team is de eerste stap die je kunt zetten.
Wil je meer lezen over werkgeluk? Ben je benieuwd wat dit recept voor jou, je medewerker en je team kan betekenen? Ter ere van mijn 75e blog, heb ik een nieuw gratis e-book geschreven. Je kunt deze “amuse” aanvragen door op onderstaande de knop te drukken en je kan direct aan de slag met werkgeluk.
Een nieuwe website?
Ja, hoewel het stil was qua blogs en nieuwsbrieven, is er achter de schermen hard gewerkt. Het Werkgelukmenu verdient een eigen website om de meerwaarde van werkgeluk voor teams onder de aandacht te brengen. Vanaf vandaag, 28 september 2022, is hij officieel live te vinden op www.werkgelukmenu.nl. Je kunt hier terecht voor een aanbod op maat.
Het werkgelukmenu helpt leidinggevenden en hun teams werkdruk en onvrede aan te pakken. Er worden activiteiten op maat georganiseerd, die energie en voldoening opleveren en ondersteunend zijn aan de dagelijkse uitdagingen in het werk.
En wie wint nou de gratis coachsessie?
Dat zijn er twee: Ron, die wilde weten wat mijn beste coachmoment was en Catelijne, die zich afvroeg wat spreken voor groepen mij biedt. Dat is een mooie onderwerp voor blog 76.
Ik neem contact met jullie op om een afspraak in te plannen.