Vooroordelen, aannames en interpretaties, de werkvloer staat er bol van. Wat maakt communiceren toch zo lastig? Als je uitgaat van ieders goede intenties en bij de ander checkt wat hij of zij bedoelt, wordt je (werk)leven een stuk makkelijker en fijner. Ik deel de voordelen in dit blog en leg je uit hoe je de goede intenties kunt checken.
Goede intenties
Goede intenties, naar mijn beleving hebben de meeste mensen die. Hun intenties kunnen nadelig uitpakken voor jou of mij, maar ze zijn goed bedoeld. Toch kom ik er steeds weer achter heel veel mensen niet uit gaan van goede intenties van anderen, of dat ze het op zijn minst even vergeten zijn. Ze gaan er vanuit dat een ander hen wil benadelen of het niet goed met hen voor heeft. Of het nu gaat om een receptionist op een vakantiepark, een winkelmedewerker, een collega of een leidinggevende, iedereen lijkt wel tegen hen te zijn.
Vooroordelen, interpretaties en aannames helpen je niet verder
Toen ik onderstaande quote las, wist ik meteen dat ik hier een blog over wilde schrijven:
Whatever anybody says or does, assume positive intent.You will be amazed at how your whole approach to a person or a problem becomes very different.
- Indra Nooyi -
Want wat wordt er toch een hoop geoordeeld in de wereld. Ik zag het op vakantie, hoe snel mensen geïrriteerd raken over een verkeerd drankje of een lange wachttijd. Ik zag het bij vrienden die uit elkaar gingen en waarbij de ex-partner niets meer goed kon doen.
Ook cliënten oordelen en interpreteren snel en doen aannames
Van cliënten hoor ik het vaak terug in wat ze vertellen over hun collega’s en leidinggevende:
“Ze vinden me niet aardig, want ze doen altijd zo nors en kortaf.”
“Mijn collega’s maken veel fouten, zodat ik het weer in mijn eentje kan oplossen.”
“Mijn leidinggevende vindt ons niet belangrijk, want ze heeft het te druk om naar onze afdeling te komen.”
“Mijn collega zet de muziek expres hard, zodat ik mij niet kan concentreren en fouten ga maken.”
“Mijn teamleider reageert niet op mijn e-mails, ze vindt me lastig.”
…
Interpretaties en aannames doen, in plaats van de goede intenties checken
Zoals je leest, worden er veel conclusies getrokken uit wat iemand zegt of doet, zonder te checken of dit wel de juiste conclusies zijn. Er wordt niet doorgevraagd, er wordt niet om uitleg gevraagd, er wordt gelijk uitgegaan van de meest negatieve bedoeling. Deze interpretaties en aannames zijn funest voor een fijne communicatie.
En die klopt heel vaak niet, want de intenties van de meeste mensen zijn goed. Er worden geen dingen gedaan door anderen, zodat jij je er rot over voelt of om jou te treiteren, ook al lijkt dat zo voor jou.
Hoe iets op jou over komt, is persoonlijk. Niet iedereen zal eenzelfde situatie hetzelfde ervaren. Dat komt doordat wij alles zien vanuit onze eigen bril, oftewel ons eigen vergelijkingsmateriaal. Willen we de juiste conclusies trekken uit iemands gedrag, houding of woorden, dan zullen we de bedoeling moeten navragen bij hen.
Check jouw interpretaties en aannames
Een voorbeeld hoe je dat zou kunnen doen:
Je collega heeft een norse blik en is kortaf als je haar vraagt om jou te helpen. Je trekt hieruit de conclusie dat ze je niet aardig vind en jou niet wil helpen, dus ga je maar naar een andere collega.
Wat je ook had kunnen doen, was haar teruggeven wat je hebt ervaren; “Jouw blik en korte antwoord geven mij het gevoel dat je boos bent dat ik je om hulp vraag. Is dat ook zo? Is er wat aan de hand?Dan had jouw collega de kans gehad om haar gedrag nader te verklaren, of aan jou te vertellen dat je haar geconcentreerde blik verkeerd hebt geïnterpreteerd.
Het is niet ingewikkeld en het kan zoveel leed besparen. Het brengt wederzijds begrip als we allemaal zouden uitgaan van de goede intenties van de mensen. Als we daardoor zouden doorvragen en navragen of hoe iets overkomt ook zo bedoeld is door de ander. Dat zou veel interpretaties, aannames en vooroordelen schelen.
Goede intenties, in plaats van vooroordelen
Als je er vanuit gaat dat iedereen zijn of haar best doet en de dingen met de juiste intentie doet, oordeel je minder negatief over anderen. Zoals de quote al zegt; je zult versteld staan van hoe jouw benadering naar een persoon of probleem hierdoor verandert. En dat heeft weer effect op het gedrag van de ander en op het vinden van een oplossing voor je probleem. Vooroordelen, interpretaties en aannames helpen je niet verder.
De 10 voordelen die uitgaan van goede intenties jou opleveren
Je krijgt meer begrip voor de ander en de ander heeft meer begrip voor jou
Je werkt makkelijker samen
Je voelt je goed over de mensen om je heen
Je krijgt goede gesprekken
Je behoudt langer je energie
De werksfeer wordt er beter door
Er worden minder fouten gemaakt
Je hebt minder discussies en ruzies
Je wordt je bewust van je eigen vooroordelen en overtuigingen
Je wordt een blijer mens.
Heb jij goede intenties?
Nu ben ik benieuwd, heb jij al ervaren wat goede intenties jou kunnen opleveren of wat er mis kan gaan als we ons hier niet bewust van zijn?
Ik gebruik in mijn coaching een hele goed methode om het effect van jouw eigen bril te checken, zodat jij zonder vooroordelen, aannames en interpretaties kunt werken.
Wil je meer weten? Plan een gratis spar-gesprek.